FAMILIA
  • Etusivu
  • Home
  • TOIMINTAA JA TUKEA
    • Vertaisryhmät
    • Vanhempainvalmennus
    • Neuvonta ja tuki
    • Tapahtumat
    • Vapaaehtoistoiminta
    • Kokemusasiantuntijat
    • Kerhot ja työpajat
    • Tuetut lomat ja leirit
    • Belingual -kielikerhot >
      • Kielikerhot
    • Munduo - kahden kulttuurin nuorille
  • ACTIVITIES AND SUPPORT
    • Peer Groups
    • Duo Family Training
    • Advice and support
    • Events
    • Volunteering
    • Experts by Experience
    • Clubs and workshops
    • Subsidised vacations and camps
    • Belingual Language Clubs >
      • Clubs
    • Munduo - For Intercultural Youth
  • TIETOA
    • Tietoa kahden kulttuurin perheistä >
      • Kahden kulttuurin perheet Suomessa
    • Uutiskirjeet
    • Blogi
    • Vaikuttamistyö >
      • Kuntavaaliteesit 2025
      • Aluevaaliteesit 2025
      • Alue-ja kuntavaalit 2025
      • Perhevapaat kahden kulttuurin perheissä
      • Oman äidinkielen opetus
      • Antirasistinen vaikuttamistyö
      • Mitä kaksikielisyys merkitsee sinulle
      • Hallitusohjelmatavoitteet 2023-2027
      • Kuntapoliittiset tavoitteet 2021–2025
    • Suomi+ podcast
    • Nettikurssit ja oppaat >
      • Kuinka puhua rasismista ja syrjinnästä -opas
    • Kokonainen minä lastenkirja
    • Ammattilaisille
    • Rinnallasi-materiaalipankki
    • Puolison polku - työllistyminen, kotoutuminen ja hyvinvointi
    • Menneet hankkeet
  • INFORMATION
    • Intercultural families in Finland
    • Newsletter
    • Blog >
      • Familia: 35 years
    • Advocacy >
      • Municipal elections 2025 objectives
      • County elections 2025 objectives
      • Local Elections 2025
      • Family leave in intercultural families
      • Mother tongue instruction
      • Anti-racism Advocacy
      • Government program objectives
      • Municipal politics objectives 2021-2025
    • Suomi+ podcast
    • Online courses and guides >
      • Tools for Speaking about Racism and Discrimination Guide
    • Kokonainen minä children's book
    • Professionals
    • Past Projects
  • SUOMEN KIELI
  • FINNISH LANGUAGE
  • JOIN US
    • Become a member
    • Open Positions
    • Internship & Work Try-Out
  • FAMILIA
    • Contact information
    • Privacy notice
    • Accessibility statement
  • TULE MUKAAN
    • Liity jäseneksi
    • Avoimet työpaikat
    • Tule harjoitteluun & työkokeiluun
  • FAMILIA
    • Yhteystiedot
    • Rekisteriseloste
    • Saavutettavuusseloste

​​Vaikuttamistyö

Familia: Familia: Hallitus asettaa kahden kulttuurin perheet kakkosluokan kansalaisiksi

30/4/2025

 
Suomen hallitus on asettamassa kansalaisiaan eriarvoiseen asemaan sen perusteella, mistä puoliso on kotoisin. Hallitus päätti puoliväliriihessä ottaa käyttöön ns. Norjan mallin, jossa kotona alle 3-vuotiasta lasta hoitava vanhempi saisi kotihoidon tukea vain, jos kumpikin lapsen vanhemmista on asunut kolme vuotta Suomessa tai muualla EU- ja ETA-alueella ennen kotihoidon tuen alkamista.


Read More

Familian lausunto luonnoksesta hallituksen esitykseksi laiksi ulkomaalaislain muuttamisesta (pysyvä oleskelulupa)

7/3/2025

 
​Hallituksen esitys tuo merkittäviä muutoksia pysyvän oleskeluluvan myöntämiseen. Oleskeluaikavaatimus nousee neljästä kuuteen vuoteen, ja pysyvän luvan saaminen edellyttää nykyistä tiukempaa kielitaitoa sekä kahden vuoden työhistoriaa. Nopeampi, neljän vuoden oleskeluun perustuva reitti olisi mahdollinen vain, jos hakija täyttää lisävaatimuksia, kuten 40 000 euron vuositulot, Suomessa tunnustetun korkeakoulututkinnon tai erityisen hyvän suomen tai ruotsin kielen taidon yhdistettynä riittävään työhistoriaan.

Read More

Familian lausunto luonnoksesta hallituksen esitykseksi laiksi kansalaisuuslain muuttamisesta

17/1/2025

 
​Millaisia näkemyksiä teillä on selvitetyn henkilöllisyyden muutosten osalta?
Kahden kulttuurin perheiden järjestö Familia ry katsoo, että kansalaisuutta hakevan henkilön henkilöllisyyden selvittämisvelvollisuus on nykyisellään riittävän kattava eikä sitä ole tarpeen tiukentaa.

Read More

Autumn meeting statement: All young Finnish people deserve to live in a society free from racism and hate speech

20/12/2024

 
Political leaders must take responsibility for the normalization of racism and hate speech. Decision-makers, especially front-line politicians, hold significant responsibility for the language used and the behavior permitted in public discourse. By allowing racist speech, they imply it is acceptable. Mere apologies or expressions of regret  are not enough. Flirting with racism must stop, and there must be genuine zero tolerance through concrete actions and meaningful interventions.

Read More

Syyskokouskannanotto: Kaikki suomalaiset nuoret ansaitsevat rasismista ja vihapuheesta vapaan yhteiskunnan elää

20/12/2024

 
Poliittisten johtohahmojen on otettava vastuu rasismin ja vihapuheen normalisoinnista. Päättäjillä, erityisesti eturivin poliitikoilla, on suuri vastuu siitä, millaista kieltä käytetään ja millaista käytöstä sallitaan. Sallimalla rasistista puhetta, päättäjät siunaavat sen, mikä on sopivaa kirjoittelua myös muilta. Pelkät pahoittelut ja anteeksipyynnöt eivät riitä. Rasismilla flirttailun on loputtava ja sille on oltava todellinen nollatoleranssi tekojen ja aidon puuttumisen kautta.
 

Read More

Liite: Lausunto Helsingin kaksikieliseen opetukseen ehdotetuista muutoksista

24/9/2024

 
​1. Ehdotus uhkaa vähemmistöryhmiin kuuluvien lasten koulutustuloksia.
Lukuisat tutkimukset osoittavat, että vahvat kaksikieliset ohjelmat vähemmistökielten puhujille johtavat parempiin akateemisiin ja sosiaalisiin tuloksiin. Ehdotuksessa ei oteta huomioon tätä tutkimustietoa, koska kaksikielistä koulutusta pidetään yhtenäisenä mahdollisuutena kaikille lapsille.

Kaksikielinen opetus auttaa täydentämään perusopetuksen opetussuunnitelmaa (2004), jossa todetaan, että "perusopetuksen tulee tukea jokaisen oppilaan kielellistä ja kulttuurista identiteettiä ja äidinkielen kehittymistä".

Haluamme nostaa esille huolemme siitä, että ehdotetuilla muutoksilla voi olla negatiivisia vaikutuksia, jotka voivat johtaa vähemmistökielten äidinkielenään puhuvien lasten huonompiin koulutustuloksiin. Vaikka Helsingissä on oman äidinkielen opetusohjelma, sitä ei voi verrata kaksikieliseen opetukseen. Oman äidinkielen opetuksessa on monia ongelmia, joista voi lukea lisää raportistamme ”Oman äidinkielen/kotikielen opetus – kysely monikielisten koululaisten vanhemmille”, johon pääset tästä linkistä.

2. Tasa-arvon ja syrjimättömyyden varmistamiseksi on keskityttävä tasapuolisiin tuloksiin eikä yhtäläisiin mahdollisuuksiin.
Uudistuksen painopiste on tasa-arvoisten mahdollisuuksien edistämisessä, mutta se luo epätasa-arvoa tuloksiin. Yhtenäistämällä pääsykriteerit ja asettamalla "yhdenvertaisen pääsyn" etusijalle kaupunki saattaisi vahingossa suosia valtakieliä puhuvia perheitä, mikä loisi juuri sitä eriarvoisuutta, johon ehdotuksella pyritään puuttumaan. Todellinen tasa-arvo koulutuksessa tarkoittaa sen tunnustamista, että eri ryhmillä on erilaiset lähtökohdat ja tarpeet.

Nykyinen valmennuskurssikulttuuri kohdistuu lähinnä vain suomi-englanti-ohjelmaan. Suomessa vähemmistökielten (viro, venäjä, espanja ja kiina) ohjelmat eivät kohtaa tätä ongelmaa. Valintakokeen tasoa on alennettu viime vuosina, ja on osoittautunut hyväksi ratkaisuksi tarjota ohjelmaa useammille lapsille, jotka ovat saaneet hyviä tuloksia kokeissa.

Jos tavoitteena on välttää valintakokeisiin perustuvien ohjelmien käyttämistä koulunvalinnan välineenä keskiluokkaisten vanhempien keskuudessa, ratkaisu olisi alentaa pääsykokeita sekä kaksikielisissä että vain englanninkielisissä ohjelmissa ja toteuttaa arpajaiset opiskelijoille, jotka osoittavat riittävän kielitaidon tasot.

3. Kulttuurisia ja kielellisiä oikeuksia ja äidinkielen oikeuksia tulee suojella Suomen perustuslain mukaisesti.
Suomen perustuslain 17 §:n mukaan jokaisella Suomessa asuvalla on oikeus kehittää ja ylläpitää äidinkieltään. Kaikki tätä kehitystä ja ylläpitoa heikentävät uudistukset ovat kielteisiä ja heikentäisivät myös monimuotoisten yhteisöjemme kulttuurirakennetta.

Vähemmistökieliä puhuvien lasten tarpeita ei voida jättää huomiotta. Kaksikielinen koulutus on enemmän kuin vain työkalu kielitaidon laajentamiseen; se voi olla keskeinen keino säilyttää kulttuuri-identiteetti.

Uskomme, että ehdotettu uudistus jättää huomiotta myös kaksikielisyyttä ja vähemmistöjen oikeuksia koskevan tutkimuksen. Erityisesti kehotamme jaostoa kiinnittämään huomiota tutkija Tove Skutnabb-Kangasin perintöön, joka loi termin lingvismi kuvaamaan kieleen tai murteeseen perustuvaa syrjintää.

Hänen tutkimuksensa kaksikielistä koulutusta puolustavien suomalaisten siirtolaislasten lakosta Tukholmassa tarjoavat relevantin historiallisen ennakkotapauksen referenssinä. Suomalaiset perheet vastustivat uudistusta ja saavuttivat sen, että heidän lapsensa saivat jatkossakin kaksikielistä koulutusta Ruotsissa. Tuloksena suomalaiset siirtolaislapset menestyivät akateemisesti.

Open letter: Ensuring a vibrant civic space in the European Union – civil society’s expectations for the next five years

16/9/2024

 
​Published originally on Civil Sociery Europe Website

To:
Mr Donald Tusk, for the upcoming Polish Presidency of the Council of the European Union
Ms Mette Frederiksen, for the upcoming Danish Presidency of the Council of the European Union
Mr Nikos Christodoulides, for the upcoming Cypriot Presidency of the Council of the European Union
Ms Roberta Metsola, President of the European Parliament
Ms Ursula Von der Leyen, President Elect of the European Commission
Honourable Presidents and Prime Ministers,

In the perspective of the upcoming five-year mandate, together with 415 civil society organisations —from 26 Member States and 4 candidate countries— deeply committed to the promotion of democracy, human rights, and civic engagement across Europe, we call on you to prioritise actions that foster a vibrant civic space, uphold democracy, and safeguard fundamental rights.

Civil society plays a pivotal role in advancing civil, political, economic, social, cultural, and environmental rights. It empowers marginalised voices, promotes active participation in governance, and holds authorities accountable.

Despite the invaluable contributions of civil society, we are witnessing a decline in respect for civic freedoms, the rule of law and democracy in the European Union, as evidenced by the field, research and the findings of the European Commission rule of law report. The challenges faced by civil society, including restrictive laws, funding constraints, legal harassment, and physical attacks, threaten the very foundation of democracy. 

While the European Union has taken crucial steps in the past five years to address democratic “backsliding” and promote civic space, major gaps and challenges must be addressed. In the upcoming legislative term, the EU must build on the legacy of the past five years – particularly the European Commission’s 2022 report on the application of the EU Charter of Fundamental Rights and follow-up consultations, and 2023 Council conclusions on civic space – to build a more coherent and strategic cooperation and support framework, as requested by the European civil society manifesto endorsed by over 240 CSOs across Europe. 

Moreover, all European laws and policies should facilitate the actions of civil society without negative side effects. This involves conducting ex-ante fundamental rights impact assessments of all EU policies, incorporating intersectional evidence from diverse civil society to ensure policies support the exercise of fundamental rights.

We call to take up the following priorities in the next five years:

A European Civil Society Strategy, integral to a broader European Democracy Agenda. This strategy should acknowledge the indispensable role of civil society in all its diversity in fostering democratic engagement and safeguarding human rights. The strategy should provide a robust and coherent policy framework that enables, supports and protects civil society.

A strong mandate for a Commission Vice President responsible for democracy, civic space and dialogue with civil society. The role should involve appropriate means to initiate, spearhead and oversee the implementation of the strategy, and ensure coherence between internal and external approaches to civil society. The mandate should also include proactive support to civic actors under pressure and timely follow-up on civil society complaints on attacks. This should include support for the development of initiatives aimed at protecting civil society and human rights defenders – including those in exile – from harassment, intimidation, and attacks, such as the establishment of civil society-led early warning mechanisms and protection mechanisms offering rapid emergency support.

Reinforcing intermediary bodies and adopting a Civil Dialogue Agreement: Intermediary bodies have a crucial role in organising and channelling people’s needs and aspirations. Civil dialogue should be understood as permanent, structured, and meaningful interaction between institutions and organised civil society leading to the co-creation of just, inclusive, and sustainable policies. A civil dialogue agreement with the EU institutions should clearly define the scope, venues, instruments, and outcomes.

Empowering Funding Policies: Funding programmes for civil society should be developed through inclusive, co-creation processes, ensuring they address the needs of civil society organisations and the communities they serve, and reducing administrative burdens. The future Multiannual Financial Framework should reflect the need to further support civil society within the different policy areas through both operating grants and project grants, including by increasing the budget of the Citizens, Equality, Rights and Values Programme (CERV).

A European Democracy Semester: Building on the European rule of law cycle, the EU should establish a European Democracy Semester, open to candidate countries for accession, looking at the interplay between economic and social policies, and democracy. The annual review must include a stand-alone chapter on civic space and should be more clearly and transparently linked to both enforcement and reform mechanisms.
A stronger role of the Fundamental Rights Agency  (FRA) as the European human rights institution. This includes enabling the FRA to issue its own opinions on EU policies and systematically involving the agency in the impact assessment. 

In order to make the support to for civil society effective, the EU institutions need to adopt a coherent approach to democracy inside and outside of the EU, as well as strengthen the democratic legitimacy of the European policies that must create inclusive societies for all. 

These recommendations, building on the work of civil society actors at the national and European level, need to guide the action of the European Union in the next five years.

We stand ready to collaborate with all EU institutions and political forces committed to advancing these proposals. Together, we can build a Europe where civil society thrives, democracy flourishes, and fundamental rights are protected.

This document has been prepared in the context of the Civil Society Forum organised in Warsaw on June 26th, 2024. It outlines the imperative actions EU institutions must undertake in the upcoming five-year legislative term to ensure a vibrant civic space. It builds on the work done over the years by civil society at the national and European level.

We invite other civil society organisations to continue using and building on these proposals. We are committed to working with institutions and political forces willing to make this agenda a reality. 

Yours sincerely,

Gabriella Civico, President of Civil Society Europe

Together with 415 Civil Society Organisations

KANNANOTTO: Järjestöt peräänkuuluttavat hallitukselta antirasistista politiikkaa ja yhdenvertaisuutta edistävää lainsäädäntöä

12/9/2024

 
Hallitus sanoo olevansa sitoutunut puuttumaan syrjintään ja kitkemään rasismia kaikilla yhteiskunnan osa-alueilla. Käytännössä hallituksen politiikka kuitenkin syventää rakenteellista rasismia ja syrjintää. 28 järjestöä peräänkuuluttaa hallitukselta antirasistista politiikkaa ja yhdenvertaisuutta edistävää lainsäädäntöä yksittäisten yhdenvertaisuustoimien sijaan.

Read More

Kannanotto: Älä käännä katsettasi – vihapuhetta tulee torjua niin sanoin kuin teoin

9/9/2024

 
Vihapuhe ei ole pikku juttu, vaan iso asia. On meidän jokaisen vastuulla – päättäjän, kansalaisen, opettajan, vanhemman tai kenen tahansa – tunnistaa se ja puuttua siihen aktiivisesti. Olla kääntämättä katsettaan pois, kun vihaa levitetään. Puuttua niin sanoihin kuin tekoihin.

Read More

Järjestöjen ja tutkijoiden kannanotto: hallitus, seiso sanojesi takana: varhaiskasvatus on yksi tärkeimmistä keinoista yhdenvertaisuuden edistämiseksi

24/6/2024

 
“Jokaisen, lapsen ja aikuisen, pitää voida luottaa Suomessa siihen, että häntä kohdellaan reilusti ja hänellä on yhtäläiset mahdollisuudet opiskella, harrastaa, menestyä ja vaikka lähteä politiikkaan riippumatta siitä, mistä hänen perheensä on kotoisin tai miltä hän näyttää.”

Petteri Orpo pyöreän pöydän keskustelussa liittyen yhdenvertaisuuden toteutumiseen työelämässä 18.3.2024.

Me olemme täysin samaa mieltä. Oikeus yhdenvertaisuuteen ja syrjimättömyyteen kuuluu aivan kaikille – myös lapsille. Yhteiskuntana meidän tulee pitää erityistä huolta siitä, että suomalainen varhaiskasvatus edistää jokaisen lapsen oikeuksien täysimääräistä toteutumista. On tärkeää, että yhdenvertaisuutta edistetään jo varhaiskasvatuksesta alkaen, sillä esimerkiksi rasismin eri muodot näkyvät suomalaisessa varhaiskasvatuksessa lasten ja perheiden kohtaamisessa (Loukola 2023; Front 2019). Ihonväriin, uskontoon tai vakaumukseen, seksuaaliseen suuntautumiseen, sukupuoli-identiteettiin ja sukupuolen ilmaisuun, kieleen, ikään ja vammaisuuteen  liittyviä normeja tulee purkaa jo pienten lasten kanssa. Varhaiskasvatuksessa luodaan tärkeä perusta yhteiskunnan yhdenvertaisuudelle. 

Tästä johtuen onkin käsittämätöntä, että oikeusministeriö valmistelee yhdenvertaisuuslakiin muutosta, jonka myötä laista poistettaisiin velvoite edistää yhdenvertaisuutta varhaiskasvatuksessa. Tämä esitys on erittäin lyhytnäköinen, haitallinen ja vaarallinen yhdenvertaisuuden edistämisen ja toteutumisen näkökulmasta koko yhteiskunnan tasolla. Erityisen haitallinen se on lasten omien oikeuksien toteutumisen näkökulmasta. 

Yhdenvertaisuuslain tarkoitus on “edistää yhdenvertaisuutta ja ehkäistä syrjintää sekä tehostaa syrjinnän kohteeksi joutuneen oikeusturvaa”. Yhdenvertaisuuden juurruttaminen yhteiskuntaan ei ole helppo eikä nopea prosessi. Siksi on ensiarvoisen tärkeää, että yhdenvertaisuuden ja syrjinnän käsitteitä ja teemoja käsitellään ikätasoisella tavalla jo varhaiskasvatusiässä. Yhdenvertaisuuslain varhaiskasvatuspykälä edellyttää tätä.

Yhdenvertaisuuslain pykälä 6 a velvoittaa varhaiskasvatuksen palvelujen tuottajat ja järjestäjät sisällyttämään yhdenvertaisuuden ja sen edistämisen osaksi omaa toimintaansa. Velvoite edistää yhdenvertaisuutta varhaiskasvatuksessa lisättiin yhdenvertaisuuslakiin kesäkuussa 2023. Olemme huolissamme siitä, onko hallituksella suunnitelmissa yhdenvertaisuuslain muutoksen lisäksi myös muita muutoksia, jotka heikentäisivät erityisesti vähemmistöjen ja merkittävästi syrjintää kokevien asemaa ja oikeuksia. 

Jos varhaiskasvatuksesta poistetaan velvoite edistää yhdenvertaisuutta, on se räikeässä ristiriidassa juuri julkaistun kansallisen lapsistrategian toimeenpanosuunnitelman kanssa, jonka yksi kolmesta pääajatuksesta on tunnistaa paremmin haavoittuvassa asemassa olevien lasten tarpeet ja turvata heidän asemansa. KARVI:n raportin mukaan inkluusio ei toteudu varhaiskasvatuksessa ja inkluusion käsite on kentällä edelleen epäselvä (Kannel & al. 2023). Sekä lapsistartegian päätavoitteita että inkluusiota edistää varhaiskasvatuksessa nimenomaan yhdenvertaisuuden edistäminen ja toiminnallinen yhdenvertaisuussuunnittelu. Ehdotus vesittää lisäksi lapsen oikeuksien julistuksen ja hallituksen tuoreen rasisminvastaisen toimenpideohjelmaluonnoksen tavoitteita.

Me allekirjoittaneet yli 40 järjestöä ja yli 130 tutkijaa vaadimme, että hallitus peruu aikeensa muuttaa yhdenvertaisuuslakia ja poistaa laista velvoite edistää yhdenvertaisuutta varhaiskasvatuksessa. Oikeus yhdenvertaisuuteen ja syrjimättömyyteen kuuluu myös lapsille. On täysin suomalaisen hyvinvointiyhteiskunnan arvojen vastaista heikentää lasten oikeusturvaa ja asemaa yhteiskunnassa, varsinkin, kun ehdotettu muutos vaikuttaisi erityisesti niihin lapsiin, jotka kokevat syrjintää ja eriarvoisuutta eniten. Yhdenvertaisuus ei ole “ideologia” tai “agenda” – sen tulee olla aivan jokaisen suomalaisen päättäjän, puolueen ja hallituskokoonpanon toiminnan ytimessä. Perus- ja ihmisoikeuksien kuten yhdenvertaisuuden edistäminen on julkisen vallan perustuslain 22 § asettama velvoite.

“Meillä Suomessa on yhteiskunnallisia rakenteita, joiden kautta voidaan lisätä yhdenvertaisuutta. Me olemme parantaneet ja pystymme edelleen parantamaan mahdollisuuksien tasa-arvoa. Laadukas varhaiskasvatus on yksi tärkeimmistä keinoista.”

Petteri Orpo eduskunnan tiedonantokeskustelun esittelypuheessa 6.9.2023. 

Mukana olevat järjestöt:
Naisasialiitto Unioni ry
Amnesty International Suomen osasto ry
Condus ry
Diakonissalaitos
DIVa – Föräldrar för diversitet rf
Ebe ry, Helsingin yliopiston varhaiskasvatustiedettä opiskelevien ainejärjestö
Familia ry 
Fem-R ry
Helsinki Pride -yhteisö ry
Ihmisoikeusliitto
Jammaus ry
Jyväskylän yliopiston varhaiskasvatustiedettä opiskelevien ainejärjestö Varkaat ry
Kehitysvammaisten Tukiliitto
Kulttuuri- ja uskontofoorumi FOKUS ry 
Kuurojen Liitto ry
Lapsuudentutkimuksen seura ry
Lastenkulttuurikeskusten liitto
Lastensuojelun keskusliitto
Mannerheimin Lastensuojeluliitto ry
Miehet ry
Mielenterveyden keskusliitto ry
Monimuotoiset perheet -verkosto
Naisjärjestöjen Keskusliitto
Naisjärjestöt Yhteistyössä NYTKIS ry
Nuorisotutkimusseura ry
Nuorten mielenterveysseura – Yeesi ry
One Step Ahead ry
Pedago ry
Peduca ry
Pelastakaa Lapset ry
Phenomena Ry
Plan International Suomi
Sateenkaarihistorian ystävät ry
Sateenkaariperheet ry
Seta ry
SOOL Ry
Suomen lastenkulttuurikeskusten liitto ry
Suomen Setlementtiliitto
Suomen sosiaalioikeudellinen seura ry
Vammaisten naisten valtakunnallinen yhdistys – Rusetti ry
Vapaa-ajattelijain liitto ry
Väestöliitto

Tutkijat/tutkimusryhmät
Markku Hannula, professori, kasvatustieteellinen tiedekunta, Helsingin yliopisto
Kristiina Brunila, professori, AGORA-tutkimuskeskus, Helsingin yliopisto
Karin Murris, professori, kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Oulun yliopisto
Riikka Mononen, professori, kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Oulun yliopisto
Markku Niemivirta, professori, Itä-Suomen yliopisto
Maija Lanas, professori, kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Oulun yliopisto
Kirsi Pauliina Kallio, professori, kasvatustieteiden ja kulttuurin tiedekunta, Tampereen yliopisto
Päivi Honkatukia, professori, yhteiskuntatieteiden tiedekunta, Tampereen yliopisto
Zsuzsa Millei, Professor of Early Childhood Education, Tampere University
Minna Uitto, professori, kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Oulun yliopisto
Maarit Alasuutari, varhaiskasvatustieteen professori, Kasvatustieteiden laitos, Jyväskylän yliopisto
Helmi Järviluoma, professori emerita, Filosofinen tiedekunta, Itä-Suomen yliopisto
Sirpa Lappalainen, professori, yhteiskuntatieteiden laitos, Itä-Suomen yliopisto
Niina Rutanen, varhaiskasvatustieteen professori, kasvatustieteiden laitos, Jyväskylän yliopisto
Gunilla Holm, tutkimusjohtaja, kasvatustieteellinen tiedekunta, Helsingin yliopisto
Eila Kauppinen, tutkimusjohtaja, Nuorisotutkimusseura ry
Suvi Keskinen, professori, Svenska social- och kommunalhögskolan, Helsingin yliopisto
Signe Siklander, apulaisprofessori, dosentti, kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Oulun yliopisto
Eija Sevón, apulaisprofessori, kasvatustieteiden laitos, Jyväskylän yliopisto
Antti Saari, apulaisprofessori, Kasvatustieteiden ja kulttuurin tiedekunta, Tampereen yliopisto
Sofia Laine, tutkimusprofessori, Nuorisotutkimusseura
Hannele Cantell, vanhempi yliopistonlehtori, kasvatustieteellinen tiedekunta, Helsingin yliopisto
Anna Slotte, vanhempi yliopistonlehtori, kasvatustieteellinen tiedekunta, Helsingin yliopisto
Olli-Pekka Malinen, dosentti, yliopistonlehtori, Kasvatustieteellinen tiedekunta, Helsingin yliopisto
Lili-Ann Wolff, dosentti, Kasvatustieteellinen tiedekunta, Helsingin yliopisto
Kalle Virta, dosentti, yliopistonlehtori, kasvatustieteellinen tiedekunta, Helsingin yliopisto
Henna Asiakinen, dosentti, yliopistonlehtori, kasvatustieteellinen tiedekunta, Helsingin yliopisto
Tuula Juvonen, dosentti, Suomen Akatemian Affektiivinen aktivismi -tutkimushankkeen johtaja, Tampereen yliopisto
Mervi Heikkinen, dosentti, yliopistonlehtori, kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Oulun yliopisto
Tuomas Zacheus, projektitutkija, Kasvatustieteellinen tiedekunta, Helsingin yliopisto ja Dosentti, Kasvatustieteiden tiedekunta, Turun yliopisto
Elina Viljamaa, yliopistonlehtori, kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Oulun yliopisto
Milla Luodonpää-Manni, yliopistonlehtori, kasvatustieteellinen tiedekunta, Helsingin yliopisto
Outi Ylitapio-Mäntylä, dosentti, yliopistonlehtori, kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Oulun yliopisto
Marja Peltola, yliopistonlehtori, kasvatustieteellinen tiedekunta, Helsingin yliopisto
Anna-Leena Riitaoja, yliopistonlehtori, kasvatustieteellinen tiedekunta, Helsingin yliopisto 
Alexandra Nordström, yliopistonlehtori, kasvatustieteellinen tiedekunta, Helsingin yliopisto
Pia Mikander, yliopistonlehtori, kasvatustieteellinen tiedekunta, Helsingin yliopisto
Jaana Pesonen, yliopistonlehtori, kasvatustieteellinen tiedekunta, Helsingin yliopisto
Tanja Linnavalli, yliopistonlehtori, kasvatustieteellinen tiedekunta, Helsingin yliopisto
Monica Londen, yliopistonlehtori, kasvatustieteellinen tiedekunta, Helsingin yliopisto
Päivi Virtanen, yliopistonlehtori, kasvatustieteellinen tiedekunta, Helsingin yliopisto
Juho Honkasilta, yliopistonlehtori, kasvatustieteellinen tiedekunta, Helsingin yliopisto
Jaakko Hilppö, yliopistonlehtori, kasvatustieteellinen tiedekunta, Helsingin yliopisto
Laura Niemi, yliopistonlehtori, kasvatustieteellinen tiedekunta, Helsingin yliopisto
Hanna Niinistö, yliopistonlehtori, kasvatustieteellinen tiedekunta, Helsingin yliopisto
Satu Valkonen, yliopistonlehtori, kasvatustieteellinen tiedekunta, Helsingin yliopisto
Satu Karjalainen, yliopistonlehtori, kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Oulun yliopisto
Essi Aarnio-Linnanvuori, yliopistonlehtori, kasvatustieteiden ja kulttuurin tiedekunta, Tampereen yliopisto
Sanna Aaltonen, yliopistonlehtori, yhteiskuntatieteiden ja kauppatieteiden tiedekunta, Itä-Suomen yliopisto
Susanna Itäkare, yliopistonlehtori, Kasvatustieteiden ja kulttuurin tiedekunta, Tampereen yliopisto
Sanna Talvia, yliopistonlehtori, Kasvatustieteellinen tiedekunta, Helsingin yliopisto
Marjaana Kavonius, yliopistonlehtori, Kasvatustieteellinen tiedekunta, Helsingin yliopisto
Jasmiina Leskinen, yliopistonlehtori, Filosofinen tiedekunta, Itä-Suomen yliopisto
Anne Pellikka, yliopistonlehtori, Opettajankoulutuslaitos, Kasvatustieteiden tiedekunta, Turun yliopisto
Marleena Mustola, yliopistonlehtori, Kasvatustieteiden laitos, Jyväskylän yliopisto
Annu Kaivosaari, yliopistonlehtori, Filosofinen tiedekunta, Itä-Suomen yliopisto
Mari Vuorisalo, yliopistotutkija, kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Jyväskylän yliopisto
Anna Rastas, dosentti, yliopistonlehtori, yhteiskuntatieteiden tiedekunta, Tampereen yliopisto
Pauliina Sopanen, tutkijatohtori, kasvatustieteellinen tiedekunta, Helsingin yliopisto
Silja Martikainen, tutkijatohtori, kasvatustieteellinen tiedekunta, Helsingin yliopisto
Sointu Leikas, yliopistotutkija, kasvatustieteellinen tiedekunta, Helsingin yliopisto
Maria Petäjäniemi, tutkijatohtori, kasvatustieteiden ja kulttuurin tiedekunta, Tampereen yliopisto
Anna Rawlings, tutkijatohtori, filosofinen tiedekunta, Itä-Suomen yliopisto
Pinja Jylänki, tutkijatohtori, kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Oulun yliopisto
Saila Poulter, yliopistotutkija, kasvatustieteellinen tiedekunta, Helsingin yliopisto
Heta Tuominen, akatemiatutkija, filosofinen tiedekunta, Itä-Suomen yliopisto
Heidi Huilla, tutkijatohtori, filosofinen tiedekunta, Itä-Suomen yliopisto
Tuuli From, tutkijatohtori, kasvatustieteellinen tiedekunta, Helsingin yliopisto
Anne-Mari Väisänen, yliopisto-opettaja, Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Oulun yliopisto
Virve Keränen, yliopisto-opettaja, Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Oulun yliopisto
Paula Loukkola, yliopisto-opettaja, väitöskirjatutkija, Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Oulun yliopisto
Heidi Chydenius, yliopisto-opettaja, kasvatustieteellinen tiedekunta, Helsingin yliopisto
Silja Lamminmäki-Vartia, yliopisto-opettaja, väitöskirjatutkija, kasvatustieteellinen tiedekunta, Helsingin yliopisto
Jaana Keränen, yliopisto-opettaja, väitöskirjatutkija, Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Oulun yliopisto
Mari Huhtala, yliopisto-opettaja, väitöskirjatutkija, Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Oulun yliopisto
Kaisa Pesonen, yliopisto-opettaja, Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Oulun yliopisto
Anu Pyykkö, yliopisto-opettaja, Kasvatustieteellinen tiedekunta, Helsingin yliopisto
Marika Loukusa, yliopisto-opettaja, Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Oulun yliopisto
Susanna Söder, yliopisto-opettaja, Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Oulun yliopisto
Riikka Kess, yliopisto-opettaja, Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Oulun yliopisto
Johanna Vainio, yliopisto-opettaja, Kasvatustieteiden ja kulttuurin tiedekunta, Tampereen yliopisto
Kaisa Ahvenjärvi, yliopistonopettaja, Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Jyväskylän yliopisto
Otto Virkkula, yliopistonopettaja, kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Jyväskylän yliopisto
Tiia Pappila, yliopistonopettaja, Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Jyväskylän yliopisto
Venla Järvensivu, väitöskirjatutkija, kasvatustieteellinen tiedekunta, Helsingin yliopisto
Kati Jääskö-Santala, väitöskirjatutkija, kasvatustieteellinen tiedekunta, Helsingin yliopisto
Saara Loukola, väitöskirjatutkija, kasvatustieteellinen tiedekunta, Helsingin yliopisto
Tommi Niinisalo, väitöskirjatutkija, kasvatustieteellinen tiedekunta, Helsingin yliopisto
Anniliina Omwami, väitöskirjatutkija, kasvatustieteellinen tiedekunta, Helsingin yliopisto
Riikka Oittinen, väitöskirjatutkija, kasvatustieteellinen tiedekunta, Helsingin yliopisto
Veera Tervo, väitöskirjatutkija, kasvatustieteellinen tiedekunta, Helsingin yliopisto
Jenny Högström, väitöskirjatutkija, kasvatustieteellinen tiedekunta, Helsingin yliopisto
Charlotte Lindh, väitöskirjatutkija, kasvatustieteellinen tiedekunta, Helsingin yliopisto
Tiina Luoma, väitöskirjatutkija, kasvatustieteellinen tiedekunta, Helsingin yliopisto
Ninni Lankinen, väitöskirjatutkija, kasvatustieteellinen tiedekunta, Helsingin yliopisto
Anniina Kettunen, väitöskirjatutkija, Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Oulun yliopisto
Rekar Abdulhamed, väitöskirjatutkija, Kasvatustieteellinen tiedekunta, Helsingin Yliopisto
Kirsi Yliniva, väitöskirjatutkija, Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Oulun yliopisto
Emma Heikkilä, väitöskirjatutkija, Kasvatustieteellinen tiedekunta, Helsingin yliopisto

Maria Saloranta, väitöskirjatutkija, kasvatustieteellinen tiedekunta, Helsingin yliopisto

Essi Ikonen, tutkijatohtori, Kasvatustieteellinen tiedekunta, Helsingin yliopisto

Niina Putkonen, väitöskirjatutkija, Kasvatustieteellinen tiedekunta, Helsingin yliopisto

Netta Tiippana, väitöskirjatutkija, Kasvatustieteellinen tiedekunta, Helsingin yliopisto

Selja Koponen, väitöskirjatutkija, Kasvatustieteellinen tiedekunta, Helsingin yliopisto

Inka Tähkä, väitöskirjatutkija, Kasvatustieteellinen tiedekunta, Helsingin yliopisto
Henriikka Juntunen, väitöskirjatutkija, Filosofinen tiedekunta, Itä-Suomen yliopisto
Lotta Saariluoma, väitöskirjatutkija, Kasvatustieteiden tiedekunta, Jyväskylän yliopisto ja projektitutkija, Kasvatustieteiden ja psykologian osasto, Itä-Suomen yliopisto
Essi Hanhikoski, väitöskirjatutkija, Kasvatustieteiden tiedekunta, Jyväskylän yliopisto
Lovisa Snårbacka, väitöskirjatutkija, Kasvatustieteellinen tiedekunta, Helsingin yliopisto
Ella Kämper, väitöskirjatutkija, Kasvatustieteellinen tiedekunta, Helsingin yliopisto
Emma Kurenlahti, väitöskirjatutkija, Kasvatustieteellinen tiedekunta, Helsingin yliopisto
Reija Ahola, väitöskirjatutkija, kasvatustieteellinen tiedekunta, Helsingin yliopisto
Ella Mattila, väitöskirjatutkija, Kasvatustieteiden ja kulttuurin tiedekunta, Tampereen yliopisto
Roosa Yli-Pietilä, väitöskirjatutkija, Kasvatustieteiden ja kulttuurin tiedekunta, Tampereen yliopisto
Pauline von Bonsdorff, Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Jyväskylän yliopisto
Susanne Ylönen, Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Jyväskylän yliopisto
Iida Kallio, väitöskirjatutkija, Kasvastustieteen ja kulttuurin tiedekunta, Tampereen yliopisto
Aleksi Paavilainen, väitöskirjatutkija, Humanistinen tiedekunta, Helsingin yliopisto
Tarja Pääjoki, Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Jyväskylän yliopisto
Meri Häärä, väitöskirjatutkija, Kasvastustieteen ja kulttuurin tiedekunta, Tampereen yliopisto
Marina Pliushchik, tutkijatohtori, Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Oulun yliopisto
Riikka Era, väitöskirjatutkija, yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Tampereen yliopisto
Camila da Rosa Ribeiro, Tohtoriopiskelija, Kasvatus ja yhteiskunta tohtoriohjelma, Tampere University
Anna Kristiina Kokko, väitöskirjatutkija, Itä-Suomen yliopisto.
Marika Pakarinen, väitöskirjatutkija, Historia- ja maantieteiden laitos, Itä-Suomen yliopisto.
Tuuli Lukkala, väitöskirjatutkija, Filosofinen tiedekunta, Itä-Suomen yliopisto
Kaisa Harju, väitöskirjatutkija, Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta,  Jyväskylän yliopisto
Kristina Vitek, väitöskirjatutkija, Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Oulun yliopisto
Joséphine Gram, tutkimusavustaja, kasvatustieteellinen tiedekunta, Helsingin yliopisto
Anni Byman-Vornanen, tutkimusavustaja, Kasvatustieteellinen tiedekunta, Helsingin yliopisto
Vilma Tuominen, tutkimusavustaja, Kasvatustieteellinen tiedekunta, Helsingin yliopisto
Soile Ruotsalainen, tutkimusavustaja, Filosofinen tiedekunta, Itä-Suomen yliopisto
Anne Föhr, tekninen avustaja, kasvatustieteellinen tiedekunta, Helsingin yliopisto
Elina Weckström, hankepäällikkö, SOS-Lapsikylä
Suomen taide- ja kulttuurikasvatuksen observatorio, Helsingin Taideyliopisto

Lisätietoja:
Naisasialiitto Unionin pääsihteeri Eekku Aromaa 040 773 9632
<<Previous

Toimisto / OFFICE 

Haapaniemenkatu 7-9 B,
​10. kerros / 10th floor
​00530 Helsinki
Suomi-Finland

Puhelin / PHONE

+358 44 773 8628 
​
(Ma-Pe 9.00-15.00 | Mon-Fri 9 a.m. to 3 p.m.)

aukioloajat / Opening times

Toimistomme ovat avoinna vierailijoille. Suosittelemme kuitenkin ystävällisesti soittamaan etukäteen ja sopimaan henkilökohtaisen tapaamisen.

Our offices are open to visitors. We kindly suggest calling in advance to book an appointment and meet us in person. ​

VAT-numero / VAT-Number

​1056329-6

Familia ry logo
Familia on johtava kahden kulttuurin perheiden asiantuntija ja edunvalvoja 
​Familia is the leading expert and advocate of intercultural families
Picture
© Familia 2024
  • Etusivu
  • Home
  • TOIMINTAA JA TUKEA
    • Vertaisryhmät
    • Vanhempainvalmennus
    • Neuvonta ja tuki
    • Tapahtumat
    • Vapaaehtoistoiminta
    • Kokemusasiantuntijat
    • Kerhot ja työpajat
    • Tuetut lomat ja leirit
    • Belingual -kielikerhot >
      • Kielikerhot
    • Munduo - kahden kulttuurin nuorille
  • ACTIVITIES AND SUPPORT
    • Peer Groups
    • Duo Family Training
    • Advice and support
    • Events
    • Volunteering
    • Experts by Experience
    • Clubs and workshops
    • Subsidised vacations and camps
    • Belingual Language Clubs >
      • Clubs
    • Munduo - For Intercultural Youth
  • TIETOA
    • Tietoa kahden kulttuurin perheistä >
      • Kahden kulttuurin perheet Suomessa
    • Uutiskirjeet
    • Blogi
    • Vaikuttamistyö >
      • Kuntavaaliteesit 2025
      • Aluevaaliteesit 2025
      • Alue-ja kuntavaalit 2025
      • Perhevapaat kahden kulttuurin perheissä
      • Oman äidinkielen opetus
      • Antirasistinen vaikuttamistyö
      • Mitä kaksikielisyys merkitsee sinulle
      • Hallitusohjelmatavoitteet 2023-2027
      • Kuntapoliittiset tavoitteet 2021–2025
    • Suomi+ podcast
    • Nettikurssit ja oppaat >
      • Kuinka puhua rasismista ja syrjinnästä -opas
    • Kokonainen minä lastenkirja
    • Ammattilaisille
    • Rinnallasi-materiaalipankki
    • Puolison polku - työllistyminen, kotoutuminen ja hyvinvointi
    • Menneet hankkeet
  • INFORMATION
    • Intercultural families in Finland
    • Newsletter
    • Blog >
      • Familia: 35 years
    • Advocacy >
      • Municipal elections 2025 objectives
      • County elections 2025 objectives
      • Local Elections 2025
      • Family leave in intercultural families
      • Mother tongue instruction
      • Anti-racism Advocacy
      • Government program objectives
      • Municipal politics objectives 2021-2025
    • Suomi+ podcast
    • Online courses and guides >
      • Tools for Speaking about Racism and Discrimination Guide
    • Kokonainen minä children's book
    • Professionals
    • Past Projects
  • SUOMEN KIELI
  • FINNISH LANGUAGE
  • JOIN US
    • Become a member
    • Open Positions
    • Internship & Work Try-Out
  • FAMILIA
    • Contact information
    • Privacy notice
    • Accessibility statement
  • TULE MUKAAN
    • Liity jäseneksi
    • Avoimet työpaikat
    • Tule harjoitteluun & työkokeiluun
  • FAMILIA
    • Yhteystiedot
    • Rekisteriseloste
    • Saavutettavuusseloste