Story #13Synnyin Sveitsissä (Zürichissä) vuonna 1990 suomalaiselle äidille ja intialaiselle isälle. Kerrostalossa, jossa kasvoin, oli paljon muitakin lapsia kahden kulttuurin perheistä, joiden kanssa olen yhä yhteydessä. Koko kaupunginosassa asui pääasiassa muualta muuttaneita pieni- ja keskituloisia perheitä. Tulimme kaikki hyvin toimeen keskenämme, ja perheemme auttoivat toisiaan lastenhoidossa, eli menimme vaihtelevasti kavereiden perheiden luokse, kuuntelimme paljon kansainvälistä musiikkia ja kokeilimme uusia ruokia. Isäni joutui myöhemmin pakkoavioliittoon (muistaisin että olin noin 5-vuotias) ja äitini teki paljon töitä. Vietin silloin usein aikaa naapureidemme, iranilaissveitsiläisen perheen, heidän 2 lapsen kanssa. Seitsemänvuotiaana äitini tapasi isäpuoleni joka on alun perin kotoisin Kongosta. Hänen teini-ikäinen tyttärensä muutti sit Kongosta luoksemme vuonna 2001, ja meistä tuli monikulttuurinen ”patch-work”-perhe. Vaikea sanoa miten kaikki tähän mennessä tarkoilleen muokkasi identiteettiäni, mutta se on kokonaisuudessa osa minua. Meillä oli usein vieraita Suomesta ja Intiasta, dominikaanisesta tasavallasta, myöhemmin myös Kongosta, Angolasta, Etiopiasta ja Kenyasta. Meillä oli aina jotain meneillään, paljon musiikkia, hyvää ruokaa, keskusteluja eritaustaisten ihmisten välillä ja kaikki tuntuivat haluavan ymmärtää toisiaan, vaikka heidän täytyi välillä kommunikoida käsin ja jaloin. Naurettiin paljon. Meistä tuli yhtä. En kokenut sitä ristiriitana, päinvastoin, se oli normaalia - se tuntui ja tuntuu hyvältä ja oikealta. Pakkoavioliiton kanssa oli toisin: se, että pakkoavioliitto ei jättänyt isälleni vaihtoehtoja, liittyi varmasti erilaisiin kulttuurisiin odotuksiin ja tapoihin, jotka johtuivat mm. hänen intialaisesta alkuperästään. Vasta aikuisena ymmärsin vähitellen, millaista sen on täytynyt olla hänelle ja että hänen vanhempansa eivät tehneet tätä päätöstä tarkoituksenaan loukata häntä tai meitä. Vaan että sitä pidettiin parhaana asiana hänen tulevaisuutensa kannalta ja jotta hänet hyväksyttäisiin heidän yhteisössään. Isäni uudesta avioliitosta syntyneiden 3 sisarukseni kanssa minulla on hyvät välit. Äitini on todella ihana ihminen. Hän opetti minulle aktiivisesti suvaitsevaisuuden, kunnioituksen ja herkkyyden arvoja jo varhain. Elämän varrella kokemukset kasvoi ja tänään pidän itseäni välillä kameleonttina. Pystyn omasta mielestäni suhtautumaan uuteen tilanteeseen, uuteen ryhmiin, uuteen elinympäristöön uskomattoman hyvin ja nopeasti ja sisäistämään ympäristöstä tekemäni havainnot toimintaani Olen kehittänyt empatiaa mitä erilaisimpia elämän realiteetteja kohtaan. Nämä ovat asioita joita ei välttämättä opi teoreettisesti, vaan ne kasvavat kokemuksesta. Välillä vain pitää muistuttaa itseäni, että nämä osaamiset ovat hyvin rikastuttavia ja avaavat elämässä uusia horisontteja, mistä saa myös olla ylpeä ja kiitollinen.
Oikeastaan niitä oli neljä kulttuureja kotona. Suurimmaksi osaksi olen samaistunut lähinnä Sveitsiin ja Suomeen. Sveitsissä tunnen olevani kotona kun saan lasketella alpeilla. Suomessa kun saan saunasta hypätä järveen. Intiaan tunnen yhteyttä meditoinnin ja joogan kautta. Kongoon vie minut esim. musiikki ja ruoka. Ainakin mentaalisesti, vaikka en fyysisesti ole vielä ollutkaan siellä. Sveitsissä minua pidettiin ulkonäköni perusteella "ulkomaalaisena", vaikka olen syntynyt siellä ja puhun kieltä täydellisesti. Suomessa en sopinut enkä sovi ihan steretyyppiseen kuvaan, Intiassa olin liian "eurooppalainen". Nuorena yhteenkuuluvuuden tunteen puute johti siihen, että liikuin ryhmissä missä muut kokivat samaa. Kun nyt katson taaksepäin, ryhmillä oli vahvistavia mutta myös riskialttiita vaikutuksia. Kun minulta nykyään kysytään, mistä minä oikein olen "kotoisin", reagoin eri tavalla. Olen tottunut siihen, mutta nykyisin hyvin herkkä kysymyksen motiiville, tai sille, miten minä interpretoin kysymyksen. Jos koen että kysymys viittaa siihen, että minua nähdään ulkopuolisena, huomaan ristiriitaisia tunteita. Joskus olen myös onnistunut sanomaan kohteliasti, ettei me nyt niin hyvin tunneta, että haluaisin siitä kertoa. Sellainen reaktio vaikuttaa jatkossa keskusteluun, mutta sen riskin otan silloin mielellään. Jos tunnen aitoa kiinnostusta, tai kun joku esimerkiksi haluaa keskustella minun kanssa omista kokemuksistaan, vastaan mielelläni kysymykseen. Pidän enemmän siitä kun joku haluaa näkeä minut ihmisenä, mitkä arvot minulla on, millä tavalla minä elämää näen, kun siitä, että ensimmäisenä haluaa tietää mistä maasta minä olen kotoisin. Tunsin kiitollisuutta siitä, että minulla oli koulutus- ja ammatillisia mahdollisuuksia, koska molemmat isäni joutuivat pakenemaan kotimaistaan ja tekemään fyysisesti raskasta työtä pienellä palkalla. Kouluttauduin Zürichin kaupungin sosiaalivirastossa oppisopimuksella ja suoritin myöhemmin ylioppilastutkinnon, sit kandidaatin tutkinnon sosiokulttuurisesta innostamista (yhteisön kehittäminen). Opiskelimme ihmisyyttä ja ryhmäjäsenyyksiä, perhekonstellaatioita, virallisia ja epävirallisia resursseja, kulttuureja ja kulttuurin monitahoista ymmärtämistä, kulttuuri-identiteettiä, sosiokulttuurisia hankkeita, kaupunkisuunnittelua ja paljon muuta. Työni tähän mennessä on sisältänyt mm. väkivallan ennalta ehkäisyä kouluissa, kriisihallintaa, radikalisoitumisprosessien tutkimista, nuorisotyötä ja vapaaehtoistyötä kriisialueilla. Sanoisin, että taustani on epäilemättä vaikuttanut henkilökohtaiseen, ammatilliseen kiinnostusmaailmaan sekä polkuuni.
Globalisaation myötä ja koska rakkaus osuu sinne, minne osuu, kahden kulttuurin perheitä on aina ollut, ja heitä tulee mitä enemmän olemaan tulevaisuudessakin. Tietoisuus ja jatkuva pohdinta tarpeista ja odotuksista, kasvatuskysymyksistä, koulunkäynnistä jne. on aina tärkeää - myös ”yksi kulttuuriselle” perheille. Perhe-elämä vaatii aikaa, kykyä ja halukkuutta nimetä tunteita ja niiden alkuperän miettimistä, sekä ratkaisukeskeistä asennetta. Yhteiskunnassa tietoisuuden kahden kulttuurin perheistä/lapsista/nuorista pitää vielä kasvaa ja antirasistinen työ on tärkeää. Jotta yhteenkuuluvuus vahvistuu, on oltava myös poliittista tahtoa puhua avoimesti postkolonialisaatiosta, rakenteellisesta rasismista ja syrjinnästä. Ja on oltava tahto edistää jokaisen yksilön koulutus- ja ammatillisia mahdollisuuksia. Sosiokulttuurisen hankkeiden tavoitteiden ja politiikka on heijastettava yhteiskunnan monimuotoisuutta ja vahvistavan sitä. Kestävyys lyhytaikaisten ratkaisujen sijaan.
Lisätietoja Munduo Projectista saat verkkosivuiltamme tai ottamalla suoraan yhteyttä Amritaan osoitteessa [email protected]. Editor: yvette ahonen
0 Comments
Leave a Reply. |
Haluamme kertoa juhlavuotemme kunniaksi 35 tarinaa kahden kulttuurin perheistäJulkaisemme 35 viikon ajan 35 erilaista tarinaa, jotka kuvastavat monia haasteita ja mahdollisuuksia, joita kahden kulttuurin perheet jokapäiväisessä elämässään kohtaavat. Haluamme näiden tarinoiden heijastavan todellisuutta ja tarjoavan vertaistukea, voimaannuttavia kokemuksia ja inspiraation lähteitä sekä lisäävän tietoisuutta kulttuurienvälisyydestä ja monikielisyydestä Suomessa. For 35 weeks, we will be publishing 35 different stories that reflect the many challenges and opportunities intercultural families face in their everyday lives. We want these stories to reflect reality and serve as an accessible peer support, source of empowerment and inspiration, and increase awareness of Interculturalism and Multilingualism in Finland.
Archives
January 2024
Categories |