Huoltajien tasavertainen kohtelu varhaiskasvatuksessa, totta vai ei?Rosa-Maria Sottinen-Martinez ja Pia Åkerblom ovat tutkineet opinnäytetyössään kahden kulttuurin perheiden heikommin varhaiskasvatusyksikön kieltä osaavan huoltajan osallisuutta varhaiskasvatuksessa. Tulosten pohjalta laadittiin huonetaulu, johon kerättiin keskeisimpiä tuloksia ja toiveita huoltajilta, tukemaan henkilökunnan työtä osallisuuden mahdollistajina. Tutkimuksessa kävi ilmi, että moni vastaajista oli joutunut tukeutumaan lapsen toiseen huoltajaan voidakseen paremmin vaikuttaa lapsensa varhaiskasavatukseen. Vastaajat toivoivat henkilöstöltä enemmän yritystä yhteisen kommunikointikielen löytymiseen. Tutkimuksen tuloksetVarhaiskasvatuksen perusteiden mukaan henkilökunnan tulee mahdollistaa jokaisen tasavertainen osallisuus varhaiskasvatuksessa. Osallisuuteen kuuluu varhaiskasvatukseen vaikuttamaan pääseminen suunnittelun, toteutuksen ja arvioinnin kautta. Tutkimuksessa huoltajat kokivat, että he eivät pääse vaikuttamaan lapsensa varhaiskasvatukseen niin hyvin ilman toista, varhaiskasvatuksen kieltä puhuvaa, huoltajaa. Huoltajat kokivat henkilökunnan vaikeasti lähestyttävänä eikä kovin aktiivisina tiedon antajina. Vastauksissa korostui huoltajien oman aktiivisuuden tärkeys tiedon kysymisessä, jotta pääsi osalliseksi. Tähän tarvitaan varhaiskasvatuksen puolelta muutosta, sillä varhaiskasvatussuunnitelman perusteissa ilmaistaan selvästi vastuun osalliseksi pääsemisestä olevan henkilökunnalla. Tutkimuksessa selvisi, että huoltajat toivoivat henkilökunnalta avoimempaa asennetta myös muiden kielten kuin suomen käyttöön kommunikointikielenä. Huoltajat arvostivat henkilökunnan kannustusta suomen kielen käyttöön, mutta olisivat halunneet itse vaikuttaa siihen millä kielellä varhaiskasvatuksesta tiedon saavat. Henkilökunta koettiin ammattimaiseksi ja positiiviseksi vastaajien keskuudessa, mikä vaikutti positiivisesti osallisuuden kokemukseen. Kulttuurieroilla nähtiin olevan vaikutusta huoltajien keskinäisissä tapaamisissa enemmän kuin osallisuudessa itse varhaiskasvatukseen. Tutkimuksen tuloksista laadittiin huonetaulu kolmella kielellä, jota voidaan käyttää muun muassa varhaiskasvatushenkilöstön kouluttamiseen. Tätä voivat huoltajat myös itse viedä varhaiskasvatusyksiköihin, mikäli he kokevat sen tarpeelliseksi. Huonetaulussa on selkeästi esiteltynä huoltajien toiveita ja kokemuksia osallisuudestaan ja kohdatuksi tulemisestaan varhaiskasvatuksen piirissä. Tutkimuksen toteutusTeoreettisen viitekehyksen pohjalta laadittiin verkkopohjainen kyselylomake kahden kulttuurin perheille, joka oli auki loppuvuonna 2020. Kyselylomaketta levitettiin suoraan varhaiskasvatusyksiköihin sekä sosiaalisen median välityksellä. Tutkimukseen vastasi 37 huoltajaa, joista 30:n vastauksia käytettiin. Vastauksia analysoitiin pääasiassa sisällönanalyysiä käyttäen, sillä kyseessä oli enimmäkseen laadullinen tutkimus. Opinnäytetyö tehtiin Familia ry:lle, kahden kulttuurin perheiden järjestölle.
Rosa-Maria Sottinen-Martinez
0 Comments
Leave a Reply. |
kirjastoKirjasto-sivuilta löydät artikkeleita, juttuja, vinkkejä ja oppaita sekä tutkimustietoa kahden kulttuurin perheitä lähellä olevista aiheista
kategoriat
All
|